lunes, 16 de abril de 2012

El mur com a suport

El mur va ser la primera superfície pictòrica de la història (com podem apreciar en les pintures rupestres –pintades amb aglutinants com la sang, greixos o pedra caliça...-, com les de les Coves d’Altamira, per exemple).




Però no tan sols el mur com a suport s’utilitza en la pedra, sinó també amb tapials, construccions de fibres vegetals i fang, murs d’adob o de totxo cuit. 
Com a suport té tres tipus de procediments pictòrics: al fresc, al sec (posant una pel·lícula de pintura al damunt amb qualsevol procediment pictòric) i el mezzo fresc o sec (procediment mix dels dos, començant al fresc i acabant al sec com solia passar en les pintures romàniques -com la de la imatge-).


En la pintura al fresc no es fa servir aglutinant, sinó que es prepara el suport amb un morter de calç (tret de les pedres calices com les de la imatge) que després s’hi afegeix sorra i, seguidament, quan encara està humit, el pigment. 


Específicament, podem dir que el procés té diverses fases: es rega i es repica la paret per obtenir una humitat justa –la humitat serà un dels principals problemes de la pintura al fresc-; es fa l’arricio amb un remolinador (1 capa de calç i 2 de sorra. Seguidament es fa la corda amb un pigment per marcar la línia de la paret, després les de les figures o les puntate pels contorns i la sinòpia que serà el dibuix preparatori); l’intonaco (1 calç x 1 de sorra. Damunt d’aquest es podrà fer el cartone, que serà el dibuix que voldrem plasmar després sobre el mur; o la quadratura, un paper quadriculat que després el farem i el passarem a escala) i, si cal, l’intonaccino ( 1 de calç).


Després d’aquesta petita introducció, provem de preparar nosaltres el mur com a suport i preparem un morter. Per fer-ho, agafem entre tots una rajola, sorra, calç i aigua que barrejarem amb una espàtula de paleta. 

 Seguidament, mullarem la rajola i hi aplicarem la mescla fent, primer, petites muntanyetes per després escampar-la de forma equitativa per tot el suport. 


Amb l’espàtula ho allisarem. Mentres tot això encara està humit (per falta de temps ja que hauria d’estar una mica més sec), sense cap mena d’aglutinants, agafarem els pigments i els pinzells (sucats amb aigua) i ho pintarem.


No hay comentarios:

Publicar un comentario