Després d’experimentar amb els
materials del dibuix, passem a fer-ho amb els materials, els procediments i les
tècniques pictòriques. Primerament, un parell de nocions bàsiques: la pintura
es fa amb pigments (element que li dóna color) + aglutinants (element que fixa
el pigment) damunt d’un suport. Aquests pigments, segons la procedència, poden
ser orgànics (provinents de plantes o animals i poden ser naturals o
artificials) o inorgànics (provinents de minerals, naturals o artificials).
-Pel que fa aquests darrers, als
pigments artificials inorgànics, podem trobar: blanc de la calç i el blanc
derivat del plom, el verdigrís, el groc de crom o el cinabri, per exemple.
-Els naturals inorgànics: terres, òxids i pedres.
-Dins dels orgànics (o també
anomenats “laques” degut a la seva transparència) naturals animals, trobaríem:
múrex, la cotxinilla o el kermes. I els orgànics naturals vegetals
tindríem: laca de granza, indigo, rúbia, sang de dragó, safrà o la gomaguta.
-Pel que fa als pigments orgànics
artificials, aquests es van inventar per tal d’obtenir una obtenció més fàcil
d’alguns dels pigments. Per aquest motiu es fabrica, per exemple, la laca
alitzarina.
Al llarg dels anys, ha
evolucionat la manera d’obtenir aquests
pigments: s’ha passat a moldre’ls i barrejar amb aigua a la construcció de
grans molins que estalvien la feina a mà; i cada cop més s’amplia l’obtenció de
pigments artificals.
Seguidament, cal parlar dels diversos
procediments pictòrics existents:
-els aquosos: aquests poden ser
solucions (gomes vegetals o coles d’animals –com la de conill-) o emulsions
(ou, caseïna o polímers).
-els grassos: aquests poden ser
olis, ceres o reïnes/resines.
-la calç.
Cal tenir en compte que el
diluent dels aglutinants aquosos seria l’aigua. En canvi dels grassos seria l’aiguarràs,
per exemple, i de dissolvents les essències.
Pel que fa el suport, aquest ha
de donar compatibilitat amb el pigment (ha d’absorbir, ser porós), la planicitat
(igualtat en la textura), la flexibilitat i amb el color.
[Per saber més sobre els
procediments pictòrics: vegeu comentari]
Finalment... ens posem a l’acció!
Passem a posar en pràctica la teoria exposada i deixem que els pinzells corrin
amb les nostres mans per acolorir un paper en blanc. Primer,
però, hem de fer la barreja per poder obtenir un pigment que s’adhereixi
al suport. Per fer-ho, utilitzarem un aglutinant que barrejarem amb aigua: agafem
per exemple goma aràbiga, que és un bon aglutinant per tal de fer aquarel·la. En aquest element hi afegim aigua procurant que la proporció dels dos
components sigui l’adient per tal de crear un bon aglutinant. Hem de tenir
present que, a part de la funció d’adherir el pigment al suport, l’aglutinant
també el protegeix de les alteracions atmosfèriques i, en sec, també li
proporciona qualitat visual a l’obra.
Per una altra part, tenim els
pigments que posteriorment barrejarem amb l’aglutinant creat. Aquests pigments
són terres (pigments inorgànics minerals: òxid de ferro, per exemple)
majoritàriament, menys el blau que en el nostre cas és pols de tint de roba.
Aquests pigments els posem amb una cullereta a la paleta on els barrejarem amb
més o menys igual quantitat d’aglutinant per obtenir el color.
Ara ja ho tenim tot a punt per agafar el model (en aquest cas una fotografia d'una màscara africana) i representar-lo en el full. Hem de tenir en compte que si volem zones amb la pintura més diluïda, només caldrà posar-hi una mica més d'aigua. Aquest és el meu resultat:
Finalment, comentar que també aprenem que,
per fer un pastel, es podria utilitzar un aglutinant que es barrejaria i
es modelaria amb una quantitat considerable de pigment. Nosaltres, ho provem amb el pigment ocre. Després, es deixaria assecar.
Per saber més sobre els procediments pictòrics: http://www.xtec.cat/~mpino/Tecniques_Grafiques/00_Apunts_i_altres/1_Pintura.pdf
ResponderEliminar