lunes, 27 de febrero de 2012

Dibuix en líquid

Durant aquesta sessió, ens dedicarem a experimentar amb el dibuix en líquid: amb tinta, bistre i sèpia. La tinta és un pigment negre derivat del carbó del qual s’hi afegeix aigua amb un agent emulsionador per barrejar els dos elements. També existeix la tinta ferrogàl·lica d’un to més marronós i extreta de boletes bacterianes d’un fruit (però de fàcil oxidació). 
El bistre és la barreja de sutge i aigua i és molt més fosc que la tinta normalment. Aquí teniu un exemple amb aquesta obra d'Alejandro Rosemberg:


La sèpia és una matèria colorant preparada amb la tinta que segrega la sípia (sobretot usada antigament en pintura). Aquí teniu un exemple: 



Els instruments més comuns per aquest tipus de dibuix, serien:
-les plomes: de fibra animal (d’alguna ploma d’au com la “penna scriptoria”, que fa traços arrodonits)  o de canya de bambú tallada (que realitza traços més rectes) o d’altres plantes (del qual s’obtenia el “calamus scriptorium” de l’Antiga Roma). Els dos tipus utilitzades ja des de l’Antiguitat. Al cap d’uns segles, aquestes van ser substituïdes per les plomes metàl·liques sobretot a l’hora d’escriure.
-el tinter: “atramentarium” a l’Antiguitat.

[Per saber més sobre el tema: vegeu comentari 1].

Nosaltres a la sessió pràctica treballarem amb tinta xina: agafarem un potet amb aigua (per diluir la tinta), pinzells, un referent a seguir, un full, una canya de bambú i una ploma metàl·lica. 



Primerament agafo la canya de bambú, adient per fer línies rectes i fines, la suco al potet de tinta i escric unes lletres.







Seguidament, per anar provant amb els diferents materials, agafo la ploma metàl·lica i faig el dibuix d’una ballarina.

Després vull experimentar amb la tinta pintada amb pinzell posant més o menys aigua per tal de que quedi zones on el dibuix la tinta està més concentrada o no. Torno a repassar amb la ploma algunes zones.


Després de totes aquestes proves, agafo el model Ceci n'est pas une pipe de R. Magritte i l’intento fer amb la ploma primer (marcant la silueta), després amb pinzells (per pintar-la), i finalment les lletres amb la canya de bambú. Aquest és el meu resultat:



1 comentario:

  1. Per saber més sobre el tema: http://www.imperio-romano.es/category/articulos-de-escritura/pluma-penna-scriptoria/ i http://www.imperio-romano.es/category/articulos-de-escritura/calamo-o-cana/

    ResponderEliminar